A rádiózást kb. negyven éve temetik, de köszöni szépen jól van. Az internet azonban új kihívást jelent, amihez alkalmazkodnia kell. Persze a rádiózást sokszor siratták már. A Buggles együttes slágere 1979-ben szomorú jövőt vetített előre, melynek refrénje maga volt a sötét jóslat: „Video Kill the radio Stars”, azaz „a videó megöli a rádiósztárokat”.

A jelenkor tendenciája, azonban pont az ellenkező irányba mutat. Az internet okozta kihívás erőteljes ütésekkel kényszeríti éppen térdre a televíziózást világszerte, s egyes felmérések szerint a fiatal generáció, gyakorlatilag már csak az interneten néz filmeket, műsorokat. Magam is kezdek ráállni arra, hogy ami érdekel, azt a youtube-on keresem meg.

A rádiózás azonban meglepő módon nemhogy elhalni készülne, hanem egyenesen új virágkorát éli! Míg hazánkban kb. 50°%-al csökkent a tévénézők száma 10 év alatt, addig a rádió hallgatók száma egyre csak növekszik. A Media Research kutatása szerint, az átlagos rádió hallgatás Magyarországon, három és fél óra.

Nyilván a rádiózásnak is alkalmazkodnia kell a kor, s legfőképp az internet kihívásaira.  Ahogy a világháló nyújtotta lehetőségek kényszerűen és gyökeresen megváltoztatták a zeneipart, úgy a rádiózásnak is meg kellett találnia a túlélés útját, s ebben az internet korlátlan lehetőségeket kínál. Az internetes média szolgáltatás, egyre inkább az interaktivitásról szól, ahol a hallgatók/nézők dönthetik el, mi érdekli őket, s egy online csatorna vagy adó akkor lesz hosszú távon életképes, ha ezt a tendenciát figyelembe véve alakítja szolgáltatását.

A podcast-ek erőteljes elterjedését látva, megdőlni látszik az a vélemény is, hogy a beszélgetős műsorok ma már senkit nem érdekelnek. A titok kulcsa a hallgató szabad választásában rejlik, aki eldöntheti, hogy mikor, és mit akar hallgatni, s ezt a lehetőséget egy rádió csatornának biztosítania kell.

Ugyanez a helyzet a zenékkel is. Miért hallgatnánk zenét a rádióban, ha a Spotify a saját ízlésünkre szabott dalokat ajánl nekünk, és ha akarjuk, egyetlen kattintással örökre letilthatjuk a Despacitót? A világ legpatinásabb műhelyei már keresik a megoldást erre a problémára, a BBC például a Spotify-on és saját gyártású zenei alkalmazásán keresztül is igyekszik kiszolgálni a hallgatókat.

Persze ez az átalakulás nem máról holnapra fog megtörténni, de a változás iránya ma már egyértelműnek látszi, s ez gyökeres változást fog hozni a média világában. Az internetes adók erőteljes szaporodása, s a ma ugyan még elég borsos áron, de már kapható wi-fis rádió készülékek növekvő piaca, mind a rádiózás lehetséges új aranykorát vetítik előre. A nehezen megszerezhető és drága frekvenciák megszerzéséért folytatott harc lassan a múlté, s a korlátlan mobilnet csomagok korában, már bármely okos telefonon elérhetővé válik, mindenki kedvenc csatornája.

Várhatóan 2020- környékén már elérhető lesz az 5G hálózat, s ezzel pár ezer forintért, bárki korlátlan internet hozzáférés birtokosa lehet majd! A hagyományos rádióknak pedig helyi szinten nem néhány, hanem több ezer konkurens webes csatornával kell versenyeznie majd. Európából lassan eltűnnek az FM rádiók. Norvégiában már megszűnt, Svájcban 2020-ig tartják fent a hálózatot, s Nagy-Britaniában, Dániában is vizsgálják már a teljes digitális átállás lehetőségeit.

A rádiózás piaca tehát átalakulóban, s várhatóan az elkövetkezendő évtizedben lezajlik majd le az a változás, amely a televíziózás terén már végbement.  Mozgalmas idők előtt állunk hát, s ez remélhetőelg számunkra is izgalmakkal, s kihívásokkal teli időszak lesz.